Palaa mieleni vuosiin jolloin levykaupan setänä pyörin ja sieltä muutamaan tapaukseen, jotka ovat edelleen suoraan vaikuttimina kaikkeen omaan toimintaani ja siihen millainen meidän tapamme on myydä osaamistamme – tajusin tämän kunnolla lähiaikoina, että noudatan samoja malleja kuin tuolloin yli kaksi kymmentä vuotta sitten.

Tämä on tositarina johon itse kuulun, mutta en ollut paikalla. Jutun kuulin ystävältäni joka oli ollut vaatekaupassa jonossa, jossa joku herrasmies oli kertonut ystävälleen seuraavaa:

”Kävin äsken levykaupassa ja sain parasta palvelua mitä olen missään koskaan saanut. Jos olisin ollut sokea, niin en olisi ikinä voinut kuvitellakkaan minkä näköinen kaveri minua palvelee. Tämä kaveri oli epäsiisti pitkätukkainen jolla oli revityt farmarihousut, pitkätukka ja tatuointeja – mutta se asiantuntijuus sekä minun tarpeisiini asettautuminen ja ymmärtäminen. Todellista palvelua!”

Pointtina on se, että vaikka olisit kuinka räävitön suustasi omassa porukassa, taikka läpi tatuoitu niin tehdessä töitä sillä ei ole mitään vaikutusta. Intohimo työhön on se mikä meidän porukkaa yhdistää – vaikka hörhöillään niin työhön suhtaudutaan vakavasti. Asiakasta pitää ymmärtää ja antaa heille enemmän kuin ovat odottaneet – siihen hörhöilykin on joskus hyvä lisä.

Kollegani Kari kertoi edellisessä blogitekstissä että olemme palveluammatissa ja komppaan väitettä täysin. Hiukan erilaisemmassa kuin levykaupantiskillä ollessani, mutta samat lainalaisuudet pätevät. Ihmisillä on tarpeita joihin he haluavat apua monista eri syistä.

Levykauppa aikana opin sen, että kuuntelemalla ihmisen tarpeita ja tarjoamalla yhden vaihtoehdon sijasta useita sekä konsultoimalla – luot vakautta, pitkäkestoisia asiakassuhteita ja parhaimmillaan Ystäviä. Mielestäni ”yhden idean” toiminta on turhaa ja väkisin myyminen on hanurista. Jos näyttää, että asiakas ei todellakaan tarvitse jotain mitä sinulla on mielessä, niin älä tuputa. Tai jos asiakas sanoo tarvitsevansa jotain jonka kustannukset ovat sellaiset, että se ei tuota tarvittavaa hyötyä, niin älä myy väkisin vaan sano että ”ette Te tätä tarvitse”. Ihmiset arvostavat rehellisyyttä.

Hauskaa on että ”korkeammalla” tasolla oleva kirjoittaja Virtanen, puhuu tästä samasta asiasta omassa kirjoituksessaan Markkinointi & Mainonta blogissaan “sisältömarkkinointi on kupla”– myynti on palvelua. Palvelu on auttamista. Tämän ymmärtäminen on oleellista.


Kirjoittaja on tuotantoyhtiö Cutline Oy:n tuottaja, musadiggari ja satunnainen levyartisti.