Niin vaan kävi, että aktiiviset bloggaajat Teppo ja Kari saivat rinnalleen myyntipäällikön sanan säilän. Kyllä sitä vinoilua tulikin jo kuunneltua bloggaamattomuudesta :)

Ensimmäinen blogini käsittelee mainostamista televisiossa, tuossa pimeyden alttarissa, joka kahlitsee kansakunnan iästä riippumatta kotisohville. Siellä tanssitaan, ollaan ammateissa, joku leipoo, elokuvia pyörii ja uutisvirtaa hämmennetään tavalla tai toisella. Tätä kaikkea tauottaa mukavasti jääkaapilla käyn… siis mainoskatkot.

Nuo mainoskatkot ovat jostain syystä lähes kaikki samalla muotilla tehtyjä. Tässä on tarjous ja tässä on paikka mistä voit sen hankkia. Tässähän ei ole lähtökohtaisesti mitään väärää, vaan kerrotaan oleellinen ja sillä selvä. Ongelmaksi tämä muodostuu siinä kohdin, kun 30 mainostajaa päättää tehdä samoin. Mainoskatkosta tulee hyvin tasapaksua huttua, joka ei jää kellään mieleen. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.

Mistä tämä sitten johtuu? Lukeeko jossain isossa oppaassa, että mainos pitää olla juuri tämän mallinen? Onko mainostaja päätynyt tarjouskilvassa siihen kaikkein halvimpaan tekijään ja odottanut ylivertaista laatua sitä saamatta? Syitä voi olla muitakin… Näin ainakin haluan uskoa.

Kävipä tuossa pari viikkoa sitten mieleen jäänyt tarjouskilpa, missä oltiin mukana. Asiakas alusti tarjouspyynnön seuraavilla sanoilla: ”Ei ole väliä mitä tuotanto maksaa. Hinta voi olla 5000, 10000 tai vaikka 15000 euroa, mutta paras idea ratkaisee tämän kilpailun!” Rehellisyyden nimissä mainitsen, että hävisimme tällä kertaa, mutta tästä kilpailusta jäi erityisen hyvä mieli :) Paremmalle idealle häviää koska tahansa ja jopa mielellään. Jos taas pelkässä hintakilpailussa 100 euroa edullisempi toimija korjaa potin, niin se saa lähinnä aikaan tragikoomisia piirteitä. Varsinkin jos tarjouspyyntö on vilissut sanoja ”erittäin laadukas, käänteentekevä ja erottuva”, niin ainakin tämän myyntipäällikön päässä alkaa itämään ajatus siitä, että saakohan asiakas sittenkään sitä mitä on halunnut.

Meillä on sellainen asiakaslupaus, että teemme vain erottuvia ja mieleenjääviä TV-mainoksia. Tarkoittaa tietenkin myös sitä, että teemme tämän asiakkaan kanssa sovitun budjetin rajoissa. Haluamme kerätä seinän täyteen palkintoja, joissa lukee ”Vuoden paras aluemainos”, ”Vuoden parhaat sekunnit”, jne.

Älkää tokikaan ajatelko, että teemme vain miljoonatuotantoja (voidaan tehdä toki niitäkin). Hyvä ja erottuva mainos ei todellakaan ole kiinni siitä, että pitää laittaa rahaa likoon kymmeniätuhansia, vaan idea ja sisältö ratkaisee - Aina! Me teemme hyvällä idealla ja järkevillä kustannuksilla erottuvia ja puhuttelevia TV-mainoksia. Eipä tarvitse enää katsojien käydä mainoskatkolla jääkaapilla ;)


Kirjoittaja on tuotantoyhtiö Cutline Oy:n Etelä-Pohojalaanen myyntipäällikkö, videopelaaja ja höyryttelijä.